Elke dag yoga, hoe houd je het vol?

We hadden het er dinsdag over in de les: welke yoga doe je in de ochtend? En: hoe houd je het vol? Mijn leraar, Rob Obermeyer, zegt altijd ‘het is discipline, tot het routine wordt.’ Jezelf discipline opleggen, dus. Ik zou daaraan toe willen voegen: vind een voor jou geschikt moment op de dag en doe yoga die heerlijk is voor jouw lichaam.
Vind het voor jou geschikte moment
Om te beginnen bij het geschikte moment: daar heb ik zelf jaren naar gezocht. Ik vond het toen de kinderen groot genoeg waren om ’s ochtends even zelf te spelen en ik de wekker een kwartier eerder zette (daar komt de discipline weer kijken). Ik sta om kwart voor zeven op, maak een bakje fruit voor de kinderen (als katjes muizen, mauwen ze niet) en een glas warm water met citroensap voor mezelf. Daarna rol ik mijn yogamat uit, het liefst in de tuin en zijn er twintig minuten voor mij! Langer zit er ’s ochtends vroeg niet in en daar heb ik me bij neer gelegd. Beter elke ochtend twintig minuten (of tien, of zelfs vijf) dan geen enkele ochtend een uur!
Doe de yoga die bij jou past
Dan: welke yoga doe je? Zoals ik al schreef: wat mij betreft de houdingen of flow die jij fijn vindt. Bij mij verschilt dat per dag, hoewel een paar zonnegroeten en een ‘dancing warrior’ er vrijwel altijd in zitten, net als ‘lunges’. Als je behoefte hebt aan wat houvast zou ik zeggen: begin op handen en knieën met ‘cat-cow’ (afwisselend rug hol en bol, beweging volgt de adem), dan een neerwaarts kijkende hond, een paar zonnegroeten (wat je ervan herinnert van de les), als je er tijd voor hebt een ‘dancing warrior’ en een paar houdingen op de grond, in elk geval een vooroverbuiging, een twist en ‘setu bandha’ (brug). En vergeet vooral (!) de eindontspanning niet! Daar doen we het uiteindelijk voor, dat moment dat alles stil wordt en op zijn plek valt. Letterlijk door helemaal ontspannen te liggen.img_0166
Als je een avondmens bent
Als je een uitgesproken avondmens bent, is vroeger opstaan misschien heeel lastig. Je kunt natuurlijk ook een avondroutine opbouwen: elke dag (of: vijf dagen in de week) yoga voor je gaat slapen. Soms lukt me dat, veel vaker vind ik het heel lastig om me los te maken van alles wat mijn aandacht vraagt om bijtijds naar boven te gaan om mijn yogamat uit te rollen. Maar misschien is de avond voor jou wel het geschikte moment voor yoga. Houd er rekening mee dat ’s avonds je gedachten misschien nog volop draaien en bezig zijn met de dag. Gun jezelf een tijdje om ‘af te schakelen’, houd je aandacht bij je lichaam en adem. Ik zou ’s avonds, nog meer dan in de ochtend, rustig en mindful bewegen. Bijvoorbeeld met een maangroet of de drakenserie en daarna houdingen op de grond met zeker jouw favoriete vooroverbuiging en ook bijvoorbeeld ‘de kaars’ of ‘de ploeg’ of ‘de slak’. Het is heerlijk om te eindigen met 10 minuten ‘viparita karani’ (rug ligt op de grond, benen omhoog, bekken eventueel op een dekentje of bolster, erg fijn met de benen tegen de muur!). En natuurlijk de eindontspanning. Slaap lekker!
Waarom je het zou doen, elke dag yoga
Waarom je dat zou doen, dagelijks yoga? Fysiek helpt het je om sterk en soepel te blijven. Mentaal helpt het om gedachten tot rust te brengen. Met een sterk lichaam en rustig hoofd stap je steviger de dag in en loopt minder achter de feiten aan, is mijn ervaring. Als je van yoga houdt en het je goed doet, is het zeker de moeite waard om ook thuis geregeld de mat uit te rollen.
Tot slot…
Succes, wees niet te streng voor jezelf en vooral: geniet van de momenten op de mat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *